Ahad, 29 Ogos 2010

Malaikat mengusap muka lelaki yang takut kepada Allah s.w.t....

Rabi'ah bin Usman At-Taimi meriwayatkan bahawa dahulu kala ada seorang lelaki yang sangat suka melakukan perbuatan maksiat kepada Allah s.w.t.. Walaupun demikian, jauh di sudut hatinya lelaki tersebut mempunyai sifat ingin berubah ke arah kebaikan dan mahu bertaubat. Pada suatu hari, dia berkata kepada isterinya:"Aku ingin mencari syafaat dari ALLAH s.w.t."

Selepas berkata demikian, lelaki itu keluar menuju ke sebuah tanah lapang. Di tanah lapang itu dia telah berseru:"Wahai Tuhan yg telah menciptakan langit dan bumi, berikanlah kepadaku syafaat-MU! Wahai Tuhan yg telah menciptakan gunung-ganang, berilah kepadaku syafaat-MU! Wahai Tuhan yang telah menciptakan Malaikat, berilah kepadaku syafaat-MU!"

Akibat sudah berseru ke sana ke mari dalam waktu yang lama, akhirnya lelaki itu kehabisan tenaga dan terjatuh menyembam di atas tanah. Kepadanya telah diutus oleh Allah s.w.t. iaitu Malaikat. Maka turunlah Malaikat kepada lelaki tersebut lalu mendudukkannya serta mengusap kepalanya sambil berkata:"Berbahagialah kamu,wahai saudara...kerana sesungguhnya Allah s.w.t. telah menerima taubatmu".

Gembira bukan kepalang lelaki itu tatkala mendengar apa yang baru diberitakan kepadanya dan bertanya Lelaki itu:"Semoga kamu sentiasa mendapat rahmat dari ALLAH s.w.t. dan siapakah sebenarnya yang telah memberikan syafaat kepadaku dari ALLAH s.w.t.?"

Maka, Malaikat tersebut menjawab:"Rasa takutmu kepada ALLAH s.w.t. itulah sebenarnya yang telah memberi syafaat kepadamu".

1 ulasan:

  1. subhanallah..moga kita pun tergolong dlm kalangan yg mendapat syafaat Allah

    BalasPadam